Ojojoj..

..såg att det bara var 22h sen jag lade in mitt senaste inlägg :o

Red iaf båda kusarna idag. Först Edd en sväng i skogen, lite skolor och annat lösgörande på grusvägen vilket han tyckte var kul kul kuuuul! Stackarn, han blir ju knappt riden alls, Hey medryttare! (: Hehe, bäbisponnyskrället.

Sen fick jag skjuts upp till stallet av mamma och Sixten och så fixade jag lite där. Mockade, fyllde vatten och red. Hästen var BUS idag. Red lite markarbete lydnad till en början och han släppte jättefint och gick kanoners. Han hade även behållit lite av mjukheten han fick igår så det var inget knas alls att få ner honom i form. Dock är han mycket mera fast i vänster sida än i höger så vi får jobba mycket med den sidan så han verkligen verkligen kommer loss.

Men ivarje fall, red lite över dem två små hindren som stod framme. Ett kryss och ett räcke på typ 60 cm. Så jag kollade lite avstånd och tränade mig själv lite på att "styra och se" avstånden, vilket jag är grymt dålig på. Sen gjorde jag även lite halt - galopp - hopp - galopp - halt. För annars drar han järnet efter hindret, överlycklig över att ha fått hoppat. En gång fick jag knappt stopp på honom så tänkte att jag styr väl in honom mot staketet. Vad tror ni han tänker då? Jo, ska jag hoppa det där? Alright then! Så då blir det tillslut bara att sätta sig ner, trycka in sporrarna i magen på honom och ta tag ordenligt i mun på honom. (: Så efter det började jag att träna lite lydnad. Sen gjorde jag även lite andra saker med galoppen, typ som att korta - länga - korta - länga osv utan att jag behöver bli förbannad på honom för att han ska korta :P

I slutet höjde jag räcket till 90 - 95 cm och tog en 3 språng på det. Han tyckte det var suuuperduuper roligt så nu blire en till gång hoppning i mitten av höstlovsveckan och om vi fortfarande ska ha honom ska jag vara med på TiRKs klubbhoppning den 7/11 :) Har tänkt hoppa 80 cm, om jag vågar, annars blir det nog 70 :) Enstaka hinder gör ingenting, men ska jag hoppa FLERA då blir jag lite mesig ;) Får hoppa liten bana i mitten av veckan har jag bestämt så får vi se :)

Tyvärr inga nya bilder, dock en ny film!

Denna är från Ullaträningen igår. Mest galopp (:
Här är ungefär mitten av ridpasset och han är inte helt loss riktigt, sen har jag lite långa tyglar (finns inga stoppar på dem så dem bara glider!) så därför blir han lite tjafsig med skallen ibland :)

/Sofia

Kommentarer
Postat av: lina

meehhh,... fortsätt uppdatera vi vill ju se mer bilder och filmer på nya hästen!!

2010-11-12 @ 15:28:42
Postat av: Anonym

Hej!

Precis som du skriver så är sådan här träning långsiktig och ska tas med försiktighet o beröm. Jag skrev: Bind kort så hästen inte kan sno runt i boxen, eftersom hästen sprang över tjejen som ställde frågan. Det vill absolut inte säga så pass kort att hästen känner att den sitter "fast" mot en vägg. Också att man knyter en s.k säkerhetsknut!

Mvh

/ Eleonor

2010-11-13 @ 23:35:56
Postat av: Eleonor

Tilläggningsvis finns de säkerhetshakar som utlöses vid starka ryck. Dock ska man inte förlita sig på säkerhetsanordningar eftersom "olyckan" redan är skedd.

/ Eleonor

2010-11-13 @ 23:38:18
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Julia

Nej vad kul :) han är så himla underbar, en riktig gentleman! Det låter rätt att låta honom pensioneras litegrann nu :)

2010-11-14 @ 22:59:16
URL: http://eventingbyjulia.blogg.se/
Postat av: Julia

Yes, du har rätt. Jag kan göra ett inlägg som kommer upp imorrn där jag berättar exakt :)

2010-11-16 @ 23:27:50
URL: http://eventingbyjulia.blogg.se/

Kommentera här:

Du heter:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din hemsida:

Vad du vill framföra:

Trackback
RSS 2.0