Häst, foder eller köp?

Funderar verkligen mycket på det där med hästarna. Jag vill ju gärna ut och tävla och träna i både hoppning och dressyr, kanske till och med fälttävlan, who knows? :)
Så mamma och jag kom överens om att ta en foderhäst tills jag blir 18 år gammal, och då skaffa en storhäst. Grejen är bara att det enda som lånas ut är gamla travare, småponnys till sällskap eller lovande unghästar som kräver referenser. Jag har hittat en bra D-ponny (bra enligt mig!) som hade tävlat LB hoppning, LA dressyr och var positiv till allt och sånt, den stod i Blekinge (Skåne). Ingen idé ens att visa för mamma för det vet till och med jag att det är omöjligt att dra ner till SKåne för att prova en foderhäst, kanske om några år när jag ska ha en storhäst, men inte nu..

Så då funderar jag, det kanske är mycket bättre att köpa en ponny att rida och tävla fram tills jag fyller arton? Det är ju hela det här året kvar, hela nästa år och hela nästnästa år, och på det borde jag ju hinna både träna och tävla flertalet gånger :P
Sen behöver det ju inte vara en så dyr ponny, som har siktet inställt på SM typ för 150 000 kr, utan det räcker ju med en tränings/tävlingsponny för kanske max 35 000 kr. Nu är det väldigt mycket pengar i våran familj men..

Tittade runt lite faktiskt och hittade en maxad D-ponny, född -94, utbildad FEI dressyr och LA hoppning och debutant fälttävlan som dem skulle ha 25 000 kr för, pga att den inte var tävlad, men tränad för att tävla, dem senaste 2 åren och för att den kunde bli het. Men då säger vi såhär, vi som har ridit Eddien, att heta hästar, det är inga problem, alright? :D

Jag vet inte riktigt hur det blev med Madde heller, det kom en tjej och provred som inte ville ha honom och sen rann det bara ut i sanden typ.. Jag får väl rida honom tills vi bestämt oss hur vi ska göra, men mamma är borta hela dagarna och hela helgerna, och när hon kommer hem är hon för trött för att tänka på sånt här.

Men jag vet inte. Känns som det är en allroundponny mot hoppning jag vill ha, och dem jag tittat på hittills har varit mest inriktade på dressyr.. :/

/Sofia

Kommentarer

Kommentera här:

Du heter:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din hemsida:

Vad du vill framföra:

Trackback
RSS 2.0