Så FUCKING J*VLA värdelöst!

Igår tränade jag en stund för Ulla. Det gick både upp och ner. Först red jag lite dressyr, och henne kan jag ju ta lite mer i men riktigt i form gick hon inte, men mjukare blev hon.


Sen travade jag lite bommar vilket gick bra, sen började jag hoppa lite lågt vilket också gick rätt bra faktiskt :)



Hoppade lite på en åttvolt och tränade på att byta galopp, vilket gick finemang!
Sen så ställde Ulla upp en kombination och höjde direkt till ca 80 cm, och jag förstår inte riktigt hur varken Ulla eller mamma tänker. Jag är totalförstörd inom hoppningen tack vare Edwin och behöver bygga upp självförtroendet där först innan jag börjar hoppa "högt". Så jag säger till dem att jag inte vågar rida på, och vågar inte jag hoppar inte Lillbabs såklart, men dem säger att jodå, kom igen nu, det är ju bara att hoppa. Så jag rider på och är redan rädd, och eftersom jag bara sitter där och håller igen Babs vägrar hon ju, vilket gör att jag då blir ännu räddare även fast jag vet att det var mitt fel, men ändå, hon vägrade liksom.



Så jag ber dem sänka, och jo visst, dem sänker, 5 cm. Stor skillnad. Jag säger att jag fortfarande inte vågar, men dem pressar vilket gör att jag rider emot, håller och ponnyn vägrar. Än en gång är det mitt fel men än en gång blir jag såklart ännu räddare. Tillslut med mycket suckande lägger dem ner översta bommen och jag vågar rida på vilket gör såklart att hästen hoppar. Så, även om ponnyn tillslut hoppar så har jag tagit ett steg fram och åtta steg tillbaka.


 
Ponnyn är det absolut inget fel på, snarare tvärtom, gör jag rätt gör hon rätt vilket är en superbra läromästare, men det jag egentligen skulle behöva är att träna på 60 - 70 cm hinder, MAX, och hitta känslan, sitsen, sprången, allt, innan jag höjer bommen ens en centimeter! Men då börjar mamma och Ulla att man får ju inte fastna på för låga höjder och sen inte börja höja, men då är det liksom, är det bättre att börja hoppa 80 - 90 cm och sen köpa mig en islandshäst och tuffa runt i skogen på, för att jag blir för rädd för att hoppa?



Ärligt talat förstår jag dem inte, likaså att jag skulle göra Babsan till en stopponny, iom att jag svänger undan hindret när jag inte vågar. Grattis, ännu lägre självförtroende inom hoppningen. Lika bra att jag lägger av med hästar då kanske. Satsa min tid på Fia istället.

Förlåt att ni behövde läsa all skit, men allt känns så fucking värdelöst just nu om allt som har med hästarna att göra.

/Sofia

Kommentarer
Postat av: Helena

Sofia, Sofia,

det kommer att lösa sig! Din låsning kommer att gå över, jag är helt övertygad! Håll dig på 60-70 ett tag så kommer resten av sig självt... Jag har sett dig rida och du är en jätteduktig tjej!! Ruska av dig och kom igen :) ! Ingen islänning till skogsmulle för dig, inte ;) !

Kramar från mig

2010-08-11 @ 00:30:41
URL: http://pudelfnatt.wordpress.com
Postat av: Hanna

Du måste göra som du själv känner Sofia!

Om jag var du, så skulle jag börja med att hoppa småhinder 2 ggr i veckan, börja med 3 kombinationer och studs på 50-60 cm så du och Babsan lär känna av varandra, sen om du får lust och så, så kan du höja upp ett enstaka hinder till 70 cm, när du känner att du själv vågar.

Det kommer gå bra, Sofia :)

2010-08-11 @ 00:38:42

Kommentera här:

Du heter:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din hemsida:

Vad du vill framföra:

Trackback
RSS 2.0