Skogstur med Lill-Babs

Tror inte jag berättade om min och Babs uteritt igår? Det ni, det skulle ni varit med om, sötponnyn är ju bara för bäst helt enkelt.
Det blåste riktigt ordentligt, nästintill storm igår och smart som man var red man över gärdena, vilket byggde lite motstånd för stackars Babs ;) Inte ett enda bocksprång har jag sett till hittills. Ta i trä.. :)

Men red ut som vanligt, skrittade över åkern, bakom vinterhagen och upp på grusvägen mot FUB-gården-hållet. Sen lite trav fram tills stoora backen och därefter galopp tillbaka. Red in på lilla stigen med hinderna på och lilla ponnyn förstod inte rikigt vad hon skulle ut på för äventyr, men glad och pigg som hon alltid är fortsatte hon ändå raskt framåt.

Sedan hoppade vi dem 6 hindren, på en blandad höjd från 40 - 60/70 cm, och hon älskade det! Fanns ingen tvekan alls, varken mot hindren eller mot omgivningen. Hon galopperade lugnt och sansat och extremt lyhört, jag kunde öka galoppen, ta tillbaka galoppen, sakta av till skritt (det är ett värdelöst parti mitt i där det är massor med stenar, så man måste skritta långsamt där och sedan fortsätta), göra halt m.m. utan problem :)

Så jag hoppade hindren bortåt och sedan hemåt en gång innan jag red vidare. Då skrittade jag upp till raksträckan (är en grusväg som är helt spikrak och jättefin och säkert iaf 500 m lång om inte längre) och lät henne öka galoppen ordentligt, det tyckte hon var jättekul, men fortfarande var hon väldigt väldigt lydig.

Uppe vid vändplatsen vände jag och lät henne galoppera hemåt också, innan jag skrittade upp till hindren en sista gång. Hoppade hindren med samma lysande resultat som tidigare och travade sen av henne innan jag skrittade hemåt.

Ikväll kommer Ulla igen, ska jag rida lite för henne, lite dressyr/markarbete antagligen. :) Får vi se om det är lika värdelöst resultat av mig idag, eller inte. Ponnyn gör bara som man säger till henne, så hon gör alltid rätt, sötisen!



Den här tjejen och jag hamnar förhoppningsvis i samma klass i höst :) Lovisa Jansson, heter hon, jag gick med henne i Örbyhus skola :) Hon har en arabkorsning som heter Anderse Kalle, haha! Mycket söt är han!

Ni kanske tycker att jag rider rätt hårt, hoppning hit och hoppning dit, dressyr, galoppera i fullfart i skogen osv, men grejen är att jag måste se att hon tål hård ridning, så att jag inte mesar mig fram, köper henne och sen efter ett halvår börjar jag rida hårt och så gör böjprovet sig påmint :)
Jag kommer ju knappast rida lika stenhårt efter provtiden, men måste tänja lite på gränserna, vettni! :P

Har dessutom sagt ifrån Cissiträningarna i höst, tänkte liksom att jag kan ju inte vara med på Cissiträningarna och hoppa 60 cm, inte när det kostar typ 3 000kr, så det får jag träna lite själv tsm med Ulla istället, så tar vi Cissiträningarna i vår. :)

/Sofia

Kommentarer

Kommentera här:

Du heter:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din hemsida:

Vad du vill framföra:

Trackback
RSS 2.0