Hopp/Dressyrträning

Igår kom Ulla så hade vi ännu en "allround-lektion", först ca en halvtimmes dressyrträning och därpå ca en halvtimmes hoppträning. Ponnyn blev lite trött på slutet, inte undra på det egentligen stackarn! Blir till att ut och konditions och styrketräna :) Lite intervaller och klättring blandat med långa skritt och travstunder gör nog susen :P Bebisponnyn! Skulle jag inte tycka det var så otroligt töntigt att matcha rosa på annat än en B-ponny i miniformat skulle jag klä hela henne i bara rosa luddiga saker! :D <3



Men jag började med att göra bågar på långsidorna samt lite sidvärtsrörelser till och från spåret samt lite halter och ryggningar i både skritt och trav som uppmjukning. Red sen lite galoppjobb, med galoppsluta och -öppna på långsidorna. Sedan red jag inne på volt och krävde lite form, fick rugga till några gånger för hon är ju rätt så duktig på att tänka på allt annat än just dressyr (a' Sen tog jag faktiskt i henne ordentligt (wieoo! way to go girl!) och då gick hon jättefint.



Clara, duktig som hon är fångade inte en enda bild på henne när hon gick på tygeln :) Hon är duktigare på hoppningen, vår lilla eskimå :))

Sen började jag hoppa lite, hoppade på volt på en 60 cm räcke några gånger, sedan på en liten större volt på ett litet kryss, vilket också gick jättebra! Jag måste tänka på att föra händerna framåt längs med mankammen, istället för på sidan av halsen. Jag får ingen riktig balans utan "hänger" lite i tyglarna istället för att hålla balansen i mankammen, och mina snygga armbågar är inte var dem ska vara i min hopposition :)





När jag har händerna längs mankammen får jag in armbågarna också, vilket jag inte gör när jag sänker händerna mot bogarna.





När jag hade hoppat lite på volt och bytt galopp över hindren några gånger trixade Ulla till hindren något. Första räcket låg på 60 cm på ena sidan och ca 85 - 90 cm på andra sidan, alltså väldigt snett och krysset hade hon dragit ut så det blev mer "oxer-likt". Det tredje och sista räcket hade hon inte rört, bara höjt någon centimeter.





Sen hoppade jag på det, på rakt spår, på böjt spår och snett på det. Det gick också jättebra, flera riktigt bra språng med good feeling i. Andra språng blev hemska och vi missförstod varann totalt, men över kom vi alltid!




 
Efter det så slutade vi och jag travade av henne ordentligt innan jag skrittade ut en sväng, vilket också gick jättebra! Red över två diken (på alla våra ridstigar finns minst ett dike, suck) vilket gick galant, hon sträcker upp och fram benen och särar på frambenen hur mycket som helst när hon ska hoppa, söt!



/Sofia

Kommentarer

Kommentera här:

Du heter:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din hemsida:

Vad du vill framföra:

Trackback
RSS 2.0