Babsan och jag

Våran andra ridtur gick bättre än den första, så att säga :)

Första ridturen, alltså igår, blev väl kanske inte särskilt lyckad. Vi skrittade och travade lite dressyrarbete och det gick väl inte såå bra, haha. Ponnyn var hyfsat seg, sprang bara och skakade på huvudet och var lite seg i munnen, typ som kola. Man drog lite i tyglarna och det kändes som att det gick att dra hur mycket som helst, utan någon som helst reaktion i henne :)



Idag gick det dock bättre. Idag hade jag spö också, så då gick hon fram mycket mycket bättre :)

Jag red fram henne ganska bra, och precis när jag börjar trava börjar hon tokhalta. Vi bara typ "Oh nej! Hon kan ju inte vara halt!!" men så då kollade Elsa hovarna på henne och då var det en stor sten som hade fastnat i strålen och efter att den var borta var hon helt clean :)
Så då kunde vi ändå fortsätta passet och i galoppfattningarna var hon suuperseeg! :o Tog typ en tjugo trettio meter innan hon fattade galopp, haha!

Sen ställde Elsa upp ett litet hinder, så då skuttade jag på det några gånger. Det tyckte hon var jätteroligt så då fick hon riktig fart!



Haha, liiitet kryss!
Sedan jobbade jag henne lite emellan och därefter höjde Elsa till *svälj* sextiofem centimeter, 65 cm! :o Då blev jag lite harig av mig, haha, eftersom hon hade fjollvägrat förra gången jag hoppade henne (a) Så då red jag på nästan överdrivet, typ, det får bära eller brista, och det bar! Ponnyn hoppade som bara den, grejen är bara att jag vill inte sitta kvar och vänta, utan jag driver henne och börjar måtta, vilket gör att hon hoppar av typ 2 galoppsprång ifrån, medans om jag väntar och håller henne lite istället för att jaga henne framåt, kommer hon fram till hindret utan problem och hoppar av på ett bra avstånd.

Men när jag skulle fatta galopp till sista skuttet hade hon riktigt påskjut bakifrån, så då fick hon ordentligt tryck i galoppen och det blev ett riktigt bra språng :)



Lilla ponnyn, hon använder inte ens sina muskler över det här :)
Tänk sen när det ligger på 80 - 90 cm :o Snacka om att jag då kommer att rida överdrivet, haha!

Sen avslutade jag henne lite i trav innan jag ledde ut henne på en liten promenad så hon fick pusta ordentligt.



Ponnyn<3

Imorgon blir det antingen dressyrarbete med gummisnodden eller så blir det en liten tur ut i skogen. Beror på vad jag känner för :)

/Sofia

Kommentarer

Kommentera här:

Du heter:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din hemsida:

Vad du vill framföra:

Trackback
RSS 2.0